Povestea Louis Vuitton a început în 1854. Anticipând importanţa turismului în societate, Vuitton a înfiinţat firma omonimă la Paris şi a început producţia de accesorii travel. De la acest moment până la inscripţionarea celebrei monograme bej-maron “LV” pe cele mai purtate genţi din lume nu a fost decât o chestiune de timp. Recunoaşterea mărcii se datorează şi medaliilor câştigate la Expoziţia Mondială de la Paris – bronz în 1867 şi aur în 1889.

Încă din 1854, când a fost fondată, Casa Louis Vuitton şi-a concentrat forţele pentru a crea accesorii foarte stilate. În ultimele două decenii, LV s-a afirmat ca fiind emblema incontestabilă a luxului modern. Punctele forte sunt know-how-ul şi perfecţionismul, dar şi viziunea strategică adresată unui anumit univers. Încă de la început, doctrina sa câştigătoare s-a bazat pe alchimia eleganţei franceze.

Louis Vuitton şi-a împletit destinul cu numeroşi artişti contemporani. În 1874, Louis şi fiul său Georges îl vizitau des pe Nadar, prietenul lor fotograf. Prin studioul acestuia îşi făceau veacul pictori încă necunoscuţi în acele momente: Renoir, Pissaro, Sisley, Cézanne, Degas sau Berthe Morisot. În timpul uneia din numeroasele vizite, cei doi Vuitton au observat o pictură de-a lui Monet, care tocmai fusese denumită “Impresie, Răsărit”. După câteva zile, jurnalistul Louis Leroy a creat termenul “impresionism”.

A fost momentul în care Louis a prezentat un interes deosebit pentru lumea artei, în toate formele sale. Într-o vreme în care clienţii săi erau Jean Patou, Jean-Jaques Guerlain, Mistinguett, Jeanne Lanvin sau Mademoiselle Chanel, Vuitton a apelat la Jean Puiforcat şi la Jean Dunant pentru a-i crea modele lăcuite şi cu argint.

Stilul unic LV a fost foarte apreciat de Eugénie, soţia lui Napoleon III, care l-a introdus reprezentanţilor cu sânge albastru ai societăţii. După ce regina a inaugurat Canalul Suez, faima brandului s-a extins la nivel mondial. Competitorii nu au ezitat să profite, astfel că celebra monogramă este, în prezent, cel mai copiat accesoriu de lux. Louis Vuitton este cunoscut pentru genţile cu design specific, dar colecţiile sale includ o gamă mult mai largă de produse dedicate ambelor sexe.

Aventura succesului a continuat cu debutul lui Vuitton în Japonia, în anul 1978. La distanţă de peste trei decenii, principala afacere a industriei de lux este susţinută cam 70% de japonezi, urmaţi de americani. Pasiunea asiaticilor este atât de mare, încât se poate vorbi despre un cult al brandului. De altfel, din 2002, principala reprezentanţă a mărcii este pe Omotesando Avenue, echivalentul nipon pentru Champs-Élysées.

Centenarul celebrei monograme LV a fost sărbătorit în 1996, când Casa Louis Vuitton a creat o colecţie spectaculoasă, la care au participat şapte stilişti – Azzedine Alaϊa, Manolo Blahnik, Romeo Gigli, Helmut Lang, Isaac Mizrahi, Sybilla şi Vivienne Westwood – şi care a deschis drumul spre alte colaborări cu artişti precum Stephen Sprouse (colecţia graffiti din 2000) sau Takashi Murakami (2005).

Cele mai importante 11 modele de genţi şi bagaje sunt: Wardrobe (1875), Steamer Bag (1901), Keepall (1930), Speedy (1930), Noé (1932), Alma (1934), Soft Briefcase (1934), Lockit (1950), Papillon (1966), Bucket (1968) şi Amazone (1974).

Wardrobe, creat în 1875, este – probabil – cel mai reprezentativ model Louis Vuitton. Se deschidea vertical şi era un minidulap, ceea ce elimina obligativitatea despachetării bagajelor atunci când călătorul a ajuns la destinaţie.

Steamer Bag, creată în 1901, este o geantă mare, rectangulară, al cărei scop iniţial era depozitarea de îmbrăcăminte murdară în timpul călătoriilor peste Oceanul Atlantic.

Keepall, lansată în 1903, este precursorul tuturor genţilor de călătorie şi reprezintă prototipul “genţilor de week-end”. În aceeaşi perioadă au apărut şi primele genţi “de oraş” – Speedy, creat la scurt timp după Keepall, este versiunea redusă a acestuia. Noé a fost realizat în 1932 pentru un producător de şampanie, care avea nevoie de o geantă în care să încapă cinci sticle de şampanie.

În 1966 a fost creat Papillon, care are mânerele asemănătoare aripilor unui fluture, iar 1968 a adus Bucket, model indispensabil pentru plimbările în oraş. Celor două li s-a adăugat Alma, inspirat dintr-un model de la jumătatea anilor ’30, la fel cum şi Lockit era o versiune modificată a unei genţi din aceeaşi perioadă.

Te-ai întrebat vreodată care este istoria genţilor? Îţi voi spune povestea data viitoare. 🙂

 

Facebook Comments

8 thoughts on “Louis Vuitton – artă şi lux

  1. Dupa lubpte seculare….
    Imi plac gentile Vuitton adica imi place calitatea si finetea lor
    Dar nu fac parte din cei care le cumpara
    De ce? Simplu. Pentru mine sunt bani aruncati . Unu la mana pentru ca nu port o singura geanta mereu.
    Si doi….pentru ca arăt bine si cu o geanta de piele facuta handmade in Maroc 😉

  2. Doar de pe explorer, cu mozilla nu ma lasa. Si aici cand am intrat m-a “avertizat” ca e un site suspect. O fi de vina denumirea asta “light” usor obraznica :))) Browserele poate-s mai conservatoare in Deutschland

    1. Pfuuuuuuu, cu Lola este poveste veche!
      Gandeste-te la o doamna de 26-27 de ani, arhitecta de meserie din vecini.Era mereu aranjata si mirosea frumos, cand vorbea de iubitul ei ii spunea “pitong”.
      Mereu avea o cutiuta cu fard cadou pentru mine 🙂
      Asta este Lola’s Box

Leave a Reply