Într-o lume a cinematografiei dominată de blockbustere, de personaje apocaliptice, de poveşti transpuse în viitor, Hollywoodul ne mai oferă şi câte un film pe care îl aştepţi cu nerăbdare, pe care îl savurezi prin toţi porii pe timpul vizionării, iar la final îl ţii minte şi îl aşezi în cutia cu amintiri. Pentru mine, aşa a fost Woman in Gold (Femeia în Aur).

Încă de la primul trailer, am simţit că este genul de peliculă pe care, după ce o voi vedea, nu o voi uita uşor şi voi dori să o revăd. Şi acum, la mai bine de 10 zile de când am văzut filmul, simt că nu m-am înşelat. Dacă ar fi după mine, Woman in Gold nu ar trebui să lipsească de pe lista filmelor premiate cu Oscar. Doar că… nu fac parte din Academie. 🙂

This slideshow requires JavaScript.

“Adele, du bist unruhig heute.” Sunt cuvinte pe care Gustav Klimt (interpretat de Moritz Bleibtreu) avea să le rostească în 1907, atunci când a realizat portretul Adelei Bloch-Bauer, un nume celebru pentru Viena acelor vremuri. Iar vorbele lui Klimt aveau să marcheze istoria tumultoasă a tabloului pentru următorii 100 de ani. “Woman in Gold” avea să fie confiscat din casa familiei Bloch-Bauer, apoi a ajuns în galeria Belvedere, fiind considerată Mona Lisa a Austriei.

Randy Schoenberg (Ryan Reynolds) & Maria Altmann (Helen Mirren)
Randy Schoenberg (Ryan Reynolds) & Maria Altmann (Helen Mirren)

Şi poate că acolo ar fi rămas dacă destinele a doi americani, Maria Altmann (Helen Mirren) şi Randy Schoenberg (Ryan Reynolds), nu s-ar fi întâlnit într-o bună zi. Maria era nepoata Adelei şi, la decesul surorii ei – “Mereu ne-am întrecut, iar în cursa vieţii a ajuns prima la final” -, descoperă mai multe acte cu bunuri care aparţinuseră cândva familiei Bloch-Bauer. Iar cel căruia îi cere ajutorul este Randy, un avocat aflat la început de drum, dar care este dispus să-i asculte povestea şi să aibă acea doză de nebunie pentru a se război cu… statul austriac.

This slideshow requires JavaScript.

Paradoxul este că regizorul Simon Curtis s-a întâlnit cu povestea Mariei Altmann în urma vizionării unei emisiunii – Stealing Klimt – realizată pentru BBC, pentru seria de documentare Imagine, care relata povestea picturii, a familiei Altmann şi a luptei pentru recuperarea tablourilor care cândva se aflaseră în casa familiei. Nu lipseau nici interviurile ample cu Maria, Randy sau Hubertus Czernin (Daniel Brühl), un alt personaj-cheie în povestea Woman in Gold.

Randy, Maria şi Hubertus Czernin (Daniel Brühl)
Randy, Maria şi Hubertus Czernin (Daniel Brühl)
  • În timp ce Randy îşi pregătea discursul pentru înfăţişarea de la Curtea Supremă, soţia lui, Pam (Katie Holmes), îl anunţă că urmează să nască. Schoenberg începe o tiradă despre păstrarea calmului, dar el se agita mai tare decât Pam. 🙂
  • Pentru construirea scenariului, Alexi Kaye Campbell a stat de vorbă cu Randy Schoenberg, căruia i-a spus “Randy, trebuie să vorbeşti cu mine ca şi cum eu sunt un băiat de şase ani şi poate nu chiar cel mai deştept băiat de şase ani. Doar condu-mă foarte încet prin poveste”.
  • Pentru că Woman in Gold a fost filmat în trei ţări (SUA, Austria şi Anglia) şi în trei perioade de timp diferite, Curtis şi directorul de imagine Rose Emery au optat să utilizeze imagini desaturate pentru trecutul istoric, în timp ce scenele contemporane sunt filmate cu vitalitatea cinematografiei americane moderne.
  • Coloana sonoră originală reprezintă o colaborare între Martin Phipps şi Hans Zimmer, compozitor premiat în mai multe rânduri cu Oscar şi al cărui nume apare pe genericul unor filme presum MI 2, Piraţii din Caraibe, Interstellar, Rush, Angels & Demons, Codul lui Da Vinci… şi lista ar putea continua cu multe alte filme de succes.
Ronald S. Lauder (Ben Miles) s-a oferit să cumpere tabloul în schimbul angajării celor mai buni avocaţi pentru procesul cu statul austriac
Ronald S. Lauder (Ben Miles) s-a oferit să cumpere tabloul în schimbul angajării celor mai buni avocaţi pentru procesul cu statul austriac
  • În 2006, Portretul Adelei Bloch-Bauer I a fost cumpărat de Ronald S. Lauder, în numele Neue Galerie din New York, de la Maria Altmann pentru o sumă care la acea vreme a făcut ca tabloul să fie cea mai scumpă pictură vândută vreodată. Conform presei, suma plătită a fost de 135 de milioane de dolari.

V-am oferit câteva motive pentru care merită să mergeţi şi să vedeţi Woman in Gold (distribuit de Forum Film România), dar fără a vă dezvălui prea multe din poveste, astfel încât să o savuraţi pe deplin. Se prea poate ca lacrimile să vă joace în ochi la un moment dat, dar nu veţi regreta vizionarea.

M-am întors la pictură pentru Woman in Gold

Woman in Gold, atelier picturăPentru că mi-a plăcut mult Woman in Gold, am acceptat cu drag provocarea lansată de RANEvents şi Fundaţia Calea Victoriei de a-mi demonstrat talentul la pictură, într-o reproducere a tabloului “Femeia în Aur” care este subiectul principal al filmului.

Poate că ceea ce am reuşit acum este departe, foarte departe de ceea ce este portretul Adelei Bloch-Bauer, dar nu pot să nu recunosc că mi-a plăcut foarte mult şi mi-a adus aminte de anii de şcoală, când desenul artistic era una din materiile mele favorite. Şi aşa cum filmul l-aş mai revedea măcar o dată, la fel aş repeta şi experienţa aceasta pentru a mai picta şi pentru a mă întoarce, fie şi numai pentru puţin timp, în copilărie.

Woman in Gold, atelier pictură

Facebook Comments

One thought on “Ce film vă recomand: Woman in Gold

Leave a Reply